"Varför är det så svårt att ha en lag som säger att det inte är tillåtet att ta sig in till mig och stjäla min värdighet." (Det här är viktigt)

Och så har bloggen fått återuppstå litegrann. För att det är så viktigt. Det här är så viktigt. Ur Eva Dahlgrens Hur man närmar sig ett träd, sidan 154-155:

 

"Läser pressombudsmannens insändare i DN om den snuskige och homofobiske pingstpastorn Åke Greens eventuella fängelsedom för hets mot folkgrupp. Pressombudsmannen Olle Stenholm vill inte att han ska dömas. Han vill istället att han ska få bemöta sina påståenden om att sådana som jag tycker om att knulla med djur och barn i en fri och öppen debatt. Det är fint. Frihet är fint. Och inte ska man sätta folk i fängelse för sina åsikters skull. Jag hatar dina åsikter, men jag skulle kunna döda för att du ska få ha dem. Det är väl så det heter. Det är väl så det heter när de stora tänkarna slagit till och tänkt.

 

Pressombudsmannen har också tänkt. Men jag kan inte riktigt förstå varför det ska värnas så om yttrandefriheten så fort det handlar om homosexuella. Just när det gäller oss så är yttrandefriheten alltid mer värd. 'Det är den obekväma, obehagliga opinionsbildningen som måste skyddas av staten', säger pressombudsmannen. 'Yttrandefriheten är inte till för diverse maktcentra. Det är en grundläggande mänsklig rättighet som tillhör varje individ. Den existerar inte för kollektiva intressen som riksdagen välvilligt månar om.' Enligt detta resonemang måste i så fall hela lagen strykas. Och rätten att hetsa folkgrupper på grund av ras och hudfärg, etniskt och nationellt ursprung och tro måste i så fall också bli helt laglig. Nazistsymboler måste tillåtas och affärsinnehavares rätt att hindra romer att handla i butiken likaså. För inte kan han väl mena att det bara är vi homosar som ska hålla frihetsdebatten igång. Inte kan han väl mena att det är vi som ska hålla yttrandefriheten levande. Inte är det väl bara vi som ska tillåtas att hånas och misshandlas och dödas. Eller?

 

Jag kan inte riktigt förstå det här. Vi har lagar för att man inte ska kunna gå in i mitt hem och ta min tv. Det är inte tillåtet. Varför är det så svårt att ha en lag som säger att det inte är tillåtet att ta sig in till mig och stjäla min värdighet. Är tv:n mer värd? Är det så? Är det ett sådant samhälle vi byggt? Där min tv och stereo är mer värda än jag själv. Är det den friheten vi byggt? Är det frihet per definition av den moderna människan?

 

Jag hatar dina åsikter som inskränker min och andra människors frihet att vara som vi vill, att leva i detta samhälle på lika villkor. Jag tänker inte döda för att du ska få ha dem. Jag tänker visa våra barn och resten av samhället att det är skadligt att föra dem vidare. Vi måste lära oss ett annat sätt att tänka."

 

 


 

 

Hennes och min kärlek.

 

/Matilda


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0